Jumaat, 6 Mei 2011

Kawasan Serang Hendap Vietcong (CU CHI TUNNELS)



Tidak kiralah ke mana yang akan kita lalui atau kita lawati, sudah tentu kita akan menerima atau melihat apa
saja . Diantara apa yang kita lihat sudah tentu melekat dalam pemikiran kita samada buruk atau baiknya perkara tersebut. Di mana saja negara-negara yang kita pergi majukah negara itu atau mundurkah negara itu.

                   Saya tertarik dalam  satu lawatan ke Vietnam . Dalam lawatan tersebut saya dan keluarga berkesempatan melawat satu kawasan " Serang Hendap Vietnam " iaitu kawasan hutan yang luas.
Apa yang saya dapati terdapat kesan-kesan Vietcong melancarkan serangan menentang Tentera Amerika.
Beberapa terowong yang sempit lubangnya .
 Terowong ini dapat menjalinkan dari satu terowong ke suatu terowong yang lain. Kedapatan pula beberapa perangkap samar yang di dalamnya terdapat cerucuk besi yang tajam dan sedia menunggu mangsa.



                Di bawah tanah juga terdapat pejabat yang siap sedia dengan meja dan kerusi bagi kegunaan tempat mesyuarat para Vietcong. Mereka juga memasak di bawah tanah , asap yang dimasak tidak berkepul
keluar. Malahan asap tersebut melencong jauh ke arah lain. Ini untuk mengelakkan dari di kesan oleh musuk.

             Waktu kami akan pulang , kami disajikan dengan rebusan " ubi kayu " sebagai tanda perjuangan hanya dengan memakan ubi kayu .


 
DELTA MEKONG
 Perjalanan dengan bas dari Bandar Ho Chin Minh menuju ke Delta Mekong memakan masa hampir empat jam. Walau pun agak lama kita dalam perjalanan tetapi sangat menarik sepanjang perjalanan tersebut terutama pemandangan kiri dan kanan sepanjang perjalanan.

SUASANA
Rata-rata penduduk di Lembangan Mekong adalah petani, Sawah padi di kiri kanan jalan saujana mata memandang . Lembangan Mekong amat subur dengan tanaman padi. Kami berkesempatan bertanyakan Pemandu Pelancong kami iatu terdapat setiap sawah padi didapati ada bangunan kecil , banguna ini dibina dengan batu dan dihiaskan pula.

                Pemandu Pelancong menyatakan bangunan itu adalah kubur kepunyaan nenek monyang tuan sawah asal. Mereka memegang teguh dengan adat resam mereka mengenai dengan roh nenek monyang.
Penduduk kawasan ini adalah berkelompok dengan membina rumah di atas tanah sawah mereka sendiri.
Rumah-rumah mereka dikelilingi dengan pokok-pokok buah-buahan .
               Apabila kami sampai di Sungai Mekong, beberapa buah feri menanti untuk menyeberangi sungai tersebut . Sebagai daya penarik kepada pelancong kami dihidangkan kelapa muda . Seronok sekali sambil menyusuri sambil menikmati kelapa muda di sepanjangan pelayaran .Setiba di seberang apa yang kami lihat di sepanjang tebing sungai tersebut terdapat dusun buah-buahan seperti jambu, nangka, laici, buah-buahan ini diberi peluang kepada pelancong menikmatinya. Terdapat juga madu lebah asli serta kraftangan yang menarik.

             Pada waktu pulang pelancong tidak lagi pulang melalui tebing sungai . Malahan pelancong akan menaiki sampan melalui anak sungai yang kiri kanannya terdapat pokok-pokok nipah sepanjang anak sungai tersebut.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan