Sabtu, 21 Mei 2011

QASIDAH BURDAH

Qasidah Burdah dikenali sebagai nasyid memuji dan memuliakan Rasulullah saw sejak turun temurun lagi . Mengikut riwayat Qasidah Burdah ini berasal dari Mesir dalam abad yang ke 8 lagi .  . Bait syair ini yang mengandungi 161 bait telah dikarang oleh Imam Al-Bushiri . Beliau mempunyai keupayaan mengarang syair ini pada waktu ianya menghadapi lumpuh . Dengan berkat pujiannya terhadap Rasulullah saw dengan kehendak Allah Imam Al-Bashiri telah sembuh seperti sedia kala. Qasidah Burdah dalam Masyarakat Islam sebagai qasidah yang berkat . Yang demikian ramai daripada golongan Masyarakat Islam di dunia masih mengamalkannya termasuk Masyarakat Islam di Malaysia .

           Dalam Masyarakat Islam di Malaysia cara menghidupkan Qasidah Burdah ini dari dahulu agak berlainan . Pada zama dahulu sesaorang Guru Quran akan menjemput anak-anak muridnya membaca Qasidah Burdah ini . Ini dilakukan selepas memabaca Al-Quran , maka berhimpunlah murid-murid ini untuk berqasidah . Dalam sesabuah kampong kiranya sesiapa yang berhajat untuk membacanya , maka penduduk kampong itu akan diberi tahu dan berhimpun di sesuatu tempat dan berqasidahlah beramai-ramai .Pada masa sekarang Qasidah Burdah ditubuhkan oleh kelab-kelab, persatuan-persatuan, masjid-masjid , ini dijadikan sebagai pasukkan yang lebih memudah untuk perhubungan dan menjalankan aktiviti .

KUBUMAS

KUBUMAS tergolong juga sebagai pasukan Qasidah Burdah . Kubumas adalah sengkatan dari " Kumpulan Burdah Masjid Assolihin " . Kubumas ini telah ditubuhkan dalam beberapa tahun yang lalu yang ahli-ahlinya terdiri seramai 21 orang semuanya adalah wanita . Pasukan Qasidah Burdah ini ditadbirkan oleh sebuah jawatankuasa di bawah naungan Masjid Assolihin Taman Muhibbah . .




Tiada ulasan:

Catat Ulasan